Tunisko je zpět

Češi „objevují“ Spojené státy i Spojené arabské emiráty. Stálicí ale je podle šéfa společnosti Invia.cz, největšího internetového prodejce dovolených, Řecko. Navzdory nestabilní situaci v zemi. Úplně neodzvonilo ani autobusovým zájezdům.

Za deset let se cestovní chování Čechů změnilo. Destinace ještě tehdy považované za exotické jsou dnes běžným cílem. Většinou také chceme vše all-inclusive. A jaká je typická dovolená? U největšího on-line prodejce kupujeme nejčastěji letecký zájezd do Řecka s polopenzí na osm dní za deset tisíc na osobu. „Je zajímavé zdůraznit, že průměrná cena za osobu prodaného zájezdu v Invia.cz již čtyři roky klesá,“ říká šéf firmy Michal Drozd.

 

* Jaký je teď zájem o Egypt?

 

U nás je Egypt meziročně na vzestupu. Za posledních 45 dní jsme prodali 697 smluv v celkové ceně 22,4 milionu korun, loni to bylo ve stejném období 623 smluv v ceně 20,7 milionu.

 

* A zájem o neklidné Řecko? Pojedou tam Češi v létě?

 

Řecko je naprosto unikátní destinace pro dovolenou. Nabízí desítky různých ostrovů, takže do Řecka je možné jezdit opakovaně i deset let a pokaždé jste jinde. Proto je tak populární mezi turisty, kteří každý rok objevují novou část země. Pro cestovní ruch bude klíčové, zda se případné nepokoje projeví na ostrovech, to se zatím v historii nestalo. Takže realitou je, že cestovní ruch trpěl především kvůli zprávám v médiích než nějakým skutečným problémem v místě dovolené. Za posledních 45 dní jsme prodali 577 smluv v celkové ceně 19,5 milionu, loni to bylo ve stejném období 644 smluv v ceně 23,6 milionu korun.

 

* Jezdí se dnes vůbec ještě na dovolené autobusem?

 

Ano, jezdí, ale pouze do blízkých zemí. Myslím, že se to láme někde kolem vzdálenosti tisíc kilometrů, což je přibližně Paříž. Dál se už jezdí jen výjimečně. Dříve bylo celkem populární i Španělsko autobusem, ale to se už skoro u nás neprodává. Jezdí se tedy hlavně Itálie a Chorvatsko. Zájem o autobusy ale klesá, především díky nástupu nízkonákladových společností a zavádění charterových letů z České republiky.

 

* Zaznamenáváte vyšší zájem o cestování ze strany movitější klientely. Co vyhledávají bohatí?

 

Movitější klienti cestují pravidelně, a to i několikrát ročně. To je první rozdíl – čili letní i zimní dovolená a často k tomu ještě podzimní eurovíkend. Co se týká zemí, tak rozdíl je samozřejmě v exotických destinacích. Movitější klienti jsou flexibilnější, protože jim nevadí dražší linkové spoje, takže nejsou omezeni na charterové destinace. Prodávají se Maledivy, Seychely, Keňa, Brazílie nebo třeba USA.

 

* Proč bývají zájezdy třeba přes německé cestovky levnější? A dávají jim Češi přednost, přestože za odletem musí ještě cestovat?

 

Důvodem je úspora z rozsahu, kterou realizují německé cestovní kanceláře díky většímu trhu. Rezervují více míst v hotelech a operují více charterových letů. Není ovšem pravda, že je to vždy levnější. Naopak přičtením dalších nákladů na cestu a ztráty času se to u evropských destinací nevyplatí. Nelze ani říct, že jim klienti dávají přednost, tyto zájezdy totiž vyhledává jen úzká skupina klientů, zejména mladé páry bez dětí.

 

* Víte již dnes, která destinace bude hitem letošní sezony?

 

Sledujeme nečekaný návrat Tuniska. Po mnoha letech poklesu ve prospěch Egypta a posléze Turecka se tato země opět vrací do TOP 5. Důvodem je nízká cena při skvělé kvalitě služeb a samozřejmě blízkost země při letu z Prahy, jen asi tři hodiny. Zájezdy do Tuniska jsou letos levnější než do Turecka asi o tři tisíce korun na osobu.

 

* Jaké země začínáme „objevovat“?

 

Novinkou posledních let jsou Spojené arabské emiráty a USA. Obě destinace zažívají velký nárůst díky přímým letům v případě Dubaje a uvolnění vízové politiky v případě Spojených států.

 

* Kam vy letos zamíříte na dovolenou a proč právě tam?

 

Když pracujete v cestovním ruchu, tak máte během léta nejvíce práce. Takže čas na odpočinek najdu až v září. Většinou volím Řecko, Egypt nebo Turecko. Myslím, že je dobré mít čas od času možnost si vyzkoušet to, co je u našich klientů nejoblíbenější. Ale abych se přiznal, tak ještě nevím, kam to bude letos. Čekáme doma přírůstek do rodiny, takže místo dovolené to budou nejspíš krátké výlety po okolí a případně wellness víkendy.

 

***

 

Michal Drozd Řediteli cestovní kanceláře Invia.cz je 32 let. * Vystudoval podnikohospodářskou fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. * V roce 2001 začal pracovat na projektu MojeDovolena. cz jako programátor. Poté spoluzaložil cestovní agenturu MojeDovolena.cz, ze které vznikla Invia.cz.

METRO

Publikováno: 23.04.2012