INVIA.CZ: hvězda vzniklá z nudy

NEJRYCHLEJI ROSTOUCÍ FIRMY: zájezdy přes web a placení mobilem


Praha - Internetovou cestovní agenturu Invia.cz si Radek Stavinoha založil se dvěma spolužáky prý proto, že neměli přes prázdniny co dělat. Než prodali první zájezd, lyžování v Itálii, čekali dva měsíce. Dnes je společnost Invia.cz největším internetovým prodejcem zájezdů a dalších služeb souvisejících s cestováním v Česku. I proto skončila firma třetí v kategorii „Vycházející hvězdy“ mezi středoevropskými společnostmi v rámci žebříčku společnosti Delloite.

A co budeme dělat v létě?

Sedmadvacetiletý Stavinoha začínal s podnikáním v roce 2000: tehdy se dvěma spolužáky z vysoké školy založili vzdělávací agenturu Tutor. V ní probíhaly kurzy většinou od září do června, a v létě tak neměli mladí podnikatelé co dělat.

„Proto jednoho z nás napadlo, že bychom mohli přes léto zkusit třeba něco s cestováním. Ani jeden z nás předtím na zájezdu s cestovní kanceláří nebyl,“ podotkl Stavinoha.

Podnikatelé začali s provozem agentury v malé kanceláři o rozloze devět metrů čtverečních, dnes mají pobočky v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě a dalších městech.

Hlavní část aktivit tvoří prodané zájezdy českých cestovek do Řecka, Tuniska a Egypta. Z nich Invia inkasuje provize jako klasičtí prodejci. Přes webové stránky pak nabízí nejen „last minute“ zájezdy, ale také například letenky, ubytování v zahraničí a poměrně nedávno ve spolupráci se serverem Nacesty.cz i čím dál oblíbenější pobyty od německých cestovních kanceláří. „V poslední době zájem o odlety z Německa roste, protože mohou být cenově výhodnější a pro mnoho našich zákazníků je jednodušší letět například z Vídně nebo Drážďan,“ vysvětlil Radek Stavinoha.

Obrat firmy jde každoročně prudce nahoru: v roce 2002 měla 850 klientů a tržby třináct milionů, letos dosáhne již obratu 850 milionů korun a 74 tisíc zákazníků. Invia se tak stala největší virtuální cestovní agenturou v republice.

S růstem firma počítá i pro další rok. Prodeje přes internet každoročně stoupají zhruba o čtyřicet procent. „Přes internet se prodá až desetina zájezdů, což je zhruba 2,8 miliardy korun,“ říká Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle něj by se mohla prodávat v roce 2009 přes internet až třetina zájezdů.

Za pět let chce Invia působit na celém středoevropském trhu a mít obrat tři miliardy. Dnes má ve firmě nadpoloviční podíl švýcarská investiční společnost, zbytek mají původní zakladatelé. „Firmu jsme zakládali s úmyslem ji prodat a určitě tak učiníme, až dostaneme odpovídající nabídku. Práce v Invii nás ale stále velmi baví a s prodejem nespěcháme,“ říká Stavinoha.

Mladá fronta DNES

Publikováno: 06.11.2006