Jsou rezervační systémy připraveny na novelu zákona?

Na začátku července schválila česká vláda návrh novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Pokud novelu odsouhlasí parlament a podepíše prezident, měla by nabýt účinnosti od ledna příštího roku. Principem novely je snaha o zvýšení ochrany klientů cestovních kanceláří a agentur. Mimo jiné zákon nově klade důraz na zpřesnění informovanosti spotřebitele o tom, kdo organizuje zájezd prodávaný cestovní agenturou. To bude klást nároky i na dodavatele rezervačních systémů.

 

Uvedená povinnost je zakotvena v ustanovení návrhu novely, které říká, že „cestovní agentura je nově povinna v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek uvést informaci, pro kterou cestovní kancelář je prodej zprostředkováván, na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o prodávaném zájezdu.“ Zajímalo nás, jak se na nové podmínky prodeje zájezdů dívají zástupci cestovních agentur a jak náročné bude pro provozovatele rezervačních systémů nové povinnosti zahrnout do systémů, aby se povinné informace zveřejnily na patřičných místech webových stránek prodejců.

Zpřesnění povinností pro cestovní agentury například zástupci Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vítají. „Již ve stávající legislativě byly cestovní agentury – prodejci – povinny sdělit pořadatele zájezdu před podpisem cestovní smlouvy. Nyní však tuto informaci obdrží zákazník zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu,“ říká prezident AČCKA Roman Škrabánek a dodává, že asociace s formulací, která se objevila i v návrhu zákona od počátku souhlasila. „Dojde k posílení práv spotřebitele v oblasti předsmluvních informací. Hlavní výhody tohoto ustanovení spatřujeme v přehlednosti informací pro zákazníky, kteří si tak mohou například velmi rychle ověřit platnost pojištění pořadatele v případě jeho úpadku,“ dodává. Podle jeho slov členské cestovní agentury se zněním novely zákona také souhlasí, protože o pořadateli zájezdu vždy informovaly před podpisem smlouvy o zájezdu, respektive před závaznou objednávkou. Zákon pouze tuto povinnost zpřesňuje a uvádí, kdy konkrétně musí být informace známa – tedy ve chvíli, kdy se zákazníkovi zobrazí podrobnosti ke konkrétnímu zájezdu v daném termínu a ceně. „Navíc on-line cestovní agentury jsou na tuto změnu připraveny, neboť je známa již dlouhou dobu,“ dodává Škrabánek.

Poněkud jinak ale nahlíží na novelu zákona Michal Tůma, marketing manager Invia.cz. „Z našeho pohledu nám plánovaná úprava ukládá bezplatně propagovat pořadatele zájezdů. Jde vlastně o reklamu zdarma. Tímto krokem se role cestovní agentury posouvá od prodejního místa blíže k serveru katalogového typu, který funguje jako vývěsní štít zájezdů od cestovních kanceláří. S tím rozdílem, že server katalogového typu dostává za tuto službu zaplaceno. My jako standardní cestovní agentura si žádné peníze za zalistování zájezdů cestovních kanceláří neúčtujeme,“ říká. Ačkoli ohlasy klientů Invia.cz jsou pozitivní a změnu vítají, je podle Michala Tůmy těžké v tuto chvíli predikovat, jak novela ovlivní chování na trhu. „Může se stát, že pro méně známé cestovní agentury bude toto opatření likvidační,“ zdůrazňuje. Potvrzuje nicméně slova prezidenta AČCKA o připravenosti agentur zahrnout plánovanou změnu do svých webových stránek. „Ve všech nových návrzích našich webových stránek již počítáme s uvedením pořadatele zájezdu. Zahájili jsme testování nové podoby stránky s detailem zájezdu a ve všech verzích zde uvádíme pořadatele na viditelném místě,“ dodává Tůma.

COT business

Publikováno: 04.09.2014