Senioři zůstávají v hledáčku cestovek

Když se někdy v roce 2008 objevily na trhu zájezdy s označením 55+, v nichž týdenní letecký pobyt ve Španělsku stál něco přes osm tisíc korun, ohlas nebyl příliš velký. Mnoha lidem vytanuly v paměti strašidelné příběhy klientů, jejichž cestovky zkrachovaly a nechaly je v zahraničí napospas osudu.

            Zanedlouho se ukázalo, že nejde o propagační bublinu ani léčku. Jednalo se o zájezdy dotované španělskou vládou a smyslem tohoto kroku bylo prodloužit turistickou sezónu zjara a na podzim, naplnit hotely, které kromě tří letních měsíců zely prázdnotou. Španělé samozřejmě nemířili jen na nás, dotované zájezdy nabízeli v mnoha dalších evropských zemích.

 

Zájezd se vším všudy

Obvyklý zájezd v kategorii 55+ se příliš nelišil od těch, které se prodávaly o několik tisíc dráž. Tříhvězdičkový hotel s polopenzí a s dalšími obvyklými službami.

            Zvláštní bylo jen to, že šlo o mimosezónní zájezdy, jejichž těžištěm byl květen na jedné straně a druhá polovina září na té druhé. Počet cílových míst byl většinou omezen, neboť ne všichni hoteliéři na španělském pobřeží se do programu zapojili nebo do něj byli vybráni. Neprodávalo se na poslední chvíli, ale naopak se značným předstihem.

 

Chytli se i další

Španělská vláda sice už nyní program nefinancuje, ale jeho úspěch byl natolik zřejmý, že se do něj zapojily některé regionální vlády, a dokonce i samotné hotely, jejichž majitelé pochopili, že je pro ně výhodné mít otevřeno šest měsíců v roce i za cenu menšího zisku.

            Úspěch dovolené pro seniory, nejen onoho původního programu 55+, potvrzuje skutečnost, že v té či oné formě se ho chytli i v dalších středomořských zemích, např. v Řecku, v Itálii nebo na Kypru.

            Ne vždy jsou ceny tak zajímavé jako v onom původním programu, ale možností koupit levnější zájezd mimo hlavní sezónu i tak přibývá.

            Důležité je, že význam programů pro seniory si uvědomují i samotné cestovky, a to s každým rokem zřetelněji. Pro ně z toho plynou podobné výhody jako pro hotely v cílových místech, také jejich letní sezóna se prodlužuje.

            O dalších důvodech se zmiňuje Lada Demišová, ředitelka CK Delfín, jedné z těch, které s programy 55+ u nás začínaly: „Naši zákazníci jsou většinou velmi skromní, nejsou tak zpovykaní jako někteří příslušníci mladších ročníků, a pokud jim připravíme dovolenou, s níž jsou spokojeni, jsou velmi vděční. To se podaří jen tehdy, pokud v tomhle podnikání nevidíte pouze byznys, ale taky službu.“

 

Těžiště se přesouvá

Dnes je na trhu tolik nabídek pro seniory, že to opět nutí k opatrnosti. Stojí za to porovnat ceny tzv. normálních zájezdů a nabídky pro seniory, prověřit si, jak dlouho se cestovka programy pro seniory zabývá a zda je organizuje sama, nebo pod svou hlavičkou prodává cizí zboží. To je někdy lepší, protože skutečný pořadatel zájezdu má se službami pro seniory více zkušeností.

Nejen se zvláštními programy, ale i bez nich se senioři přesouvají do hledáčku cestovek stále ostřeji. Jedná se totiž o velmi stabilní a stále rostoucí skupinu zákazníků.

            Zatímco dnešní „…cetiletí“ si stále častěji zařizují dovolenou na vlastní pěst, ti starší zůstávají věrnými zákazníky.

            Jsou ve většině případů pány svého času, takže mohou nakupovat s velkým předstihem, mají (byť často ne bůhvíjaký) stabilní příjem. Pobyt u moře mimo hlavní sezónu jim často vyhovuje více než červencové a srpnové horko a mumraj na plážích.

            Senioři tvoří velkou část zákazníků nakupujících poznávací zájezdy. „Klienti ve věku přes 50 let mají ještě tradiční vzdělání, kde zeměpis a dějepis hrály významnou roli. Lidé, kteří prožili svá mladá léta bez možnosti cestovat a přitom byli vzdělávacím systémem vedeni seznámit se s historií a místopisem mnoha zemí, měli a mají své cestovatelské sny. Věk po 50 je ideálním pro plnění takových snů,“ říká Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

            Cestovní kanceláře, které se soustředí na kvalitní služby, mají velikou příležitost tuto klientelu získat.

 

***

 

Nejoblíbenější destinace seniorů

 

Podíl v %

Řecko 31 %

Turecko 24 %

Egypt 20 %

Španělsko 12 %

Tunisko 9 %

Pozn.: nejsou zahrnuty individuální cesty

Zdroj: Invia.cz

Právo

Publikováno: 03.01.2015