Rekord a čínská budoucnost: Invia pohledem Havrlanta a polského miliardáře

Invia, největší středoevropský prodejce zájezdů a dovolených po internetu, se v březnu vrátila do českých rukou. I když jen na chvíli – o pár týdnů později totiž vyšlo najevo, že ve firmě minimálně poloviční podíl získá čínská investiční společnost CEFC.

Invia má vedle Česka dominantní pozici i na slovenském, polském a maďarském trhu a loni zaznamenala tržby ve výši 3,4 miliardy korun při zisku před zdaněním 81 milionů. Podle posledních transakcí má společnost hodnotu přesahující dvě miliardy korun.

...

O okolnostech rozvoje, současnosti a budoucnosti Invie pro Forbes.cz napsali Tomasz Czechowicz, šéf polského fondu MCI, který v Invii držel posledních osm let většinový podíl, a Jakub Havrlant, zakladatel investiční společnosti Rockaway, která má teď spolu s čínskou CEFC budoucnost firmy ve svých rukou.

Tomasz Czechowicz

"Češi by měli být pyšní na úspěch Invia.cz. Tohle totiž není jen příběh o proměně malého lokálního internetového prodejce zájezdů na regionálního šampiona s globálními ambicemi. Tohle je i krásný příklad toho, jak efektivně budovat hodnotu firmy na velice konkurenčním trhu. I díky výměně know-how a sdílení zkušeností s naším fondem MCI.TechVentures se podařilo dojít ke spektakulárnímu výsledku: prodej Invia Group do rukou společnosti Rockaway Capital ocenil celou společnost na 76 milionů eur (2,05 miliardy korun).

Jedná se o jednu z největších a nejdůležitějších private equity transakcí v historii střední a východní Evropy. Rekordní valuace odráží dominantní postavení, které Invia na českém, slovenském, polském a maďarském trhu má. Podle příjmů je dokonce čtyřikrát větší než její nejbližší konkurent.

Invia se na trhu objevila v roce 2002 a od začátku se snažila vybojovat si svůj podíl na českém a slovenském trhu. Ve stejné době jsme začali prozkoumávat e-travel trh v Polsku, když jsme založili společnost Travelplanet. Cesty obou značek se propojily v roce 2008, když MCI poprvé do české společnosti investovala. Tato investice se nakonec vyvinula v osmiletý vztah, který skončil v březnu letošního roku, a my jsme při exitu dosáhli rekordního jedenáctinásobného zhodnocení počáteční investice.

Klíčem k tomuto úspěchu byla aktivní spolupráce s managementem Invie. Lidé z fondu pomáhali s přípravou strategie regionálního rozvoje a s nákupem firem, stejně jako s recruitingem a vývojem produktu. Postupným růstem se Invia dostala k příjmům 250 milionů eur (6,7 miliardy korun) za rok 2015. Zatímco tržby rostly v průměru o 25 procent ročně, provozní zisk EBITDA šel mezi lety 2012 a 2015 nahoru o 40 procent.

Příběh Invia ukazuje, že v Česku vzniká spousta zajímavých technologických a internetových firem. I když v ní naše role již skončila, rozhodně se jako MCI neplánujeme úplně stáhnout z e-travel sektoru. Skrz společnosti jako Tatilbudur a Travelata jsme aktivní na tureckém a ruském trhu a chtěli bychom s nimi zopakovat stejný úspěch jako s českou Invií. Právě její renomé a úspěšný exit nám dělají výborné jméno.

Díváme se i do dalších sektorů, můžu zmínit například „fintech“. Češi už několikrát dokázali, že ač jsou malým trhem, dokáží vybudovat globálního šampiona. Jen se podívejte na Avast nebo AVG, to jsou silné příběhy světového úspěchu. My u vás vidíme příležitost najít takového šampiona i v internetovém byznysu a technologiích, takže určitě budeme do českých startupů a firem dál investovat a přispívat tak k rozvoji vaší digitální ekonomiky.“

Jakub Havrlant

„Očekávám, že segment e-travel bude výrazně růst a jsem ochotný si na něj vsadit. Proto jsme hledali správného partnera, který by Invii i samotnému Rockaway naprosto důvěřoval. Našli jsme ho a teď přichází čas začít posilovat dominantní pozici na trzích, na kterých už působíme. Současně vidíme cestu v expanzi do dalších zemí, ať už v rámci regionu, nebo – díky CEFC – do Asie. Velký potenciál se skrývá v možných synergiích. Jen v našem portfoliu je dnes přes 35 projektů, které působí na 70 trzích a naše služby už využívá přibližně 33 milionů lidí. Postupně chceme provázat všechny výhody, které naše společnosti zákazníkovi můžou přinést. Zatímco Invia prodává zájezdy, jiná společnost může dodat třeba pojištění a některá z našich vertikál zase drobnosti od opalovacích krémů až po nový snowboard. A teď si k tomu přimyslete napojení na portfolio CEFC, které se na cestování zaměřuje dlouhodobě, a vlastní hotely či leteckou společnost."

 

Celý článek: Rekord a čínská budoucnost: Invia pohledem Havrlanta a polského miliardáře

forbes.cz

Publikováno: 13.04.2016