Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Airbus A380: největší dopravní letadlo světa

Airbus A380

Airbus A380

Je jen málo dopravních prostředků, které by vzbuzovali tak velký zájem veřejnosti jako jedinečný Airbus A380. Když největší dopravní letadlo světa přistávalo před třemi lety v Praze, čekaly na něj stovky nadšených fanoušků.

Tento dvoupatrový stroj je totiž skutečně monumentální. Pokud dáváte přednost řeči čísel tak si zkuste přestavit délku 72,7 metru, šířku kabiny 6,54 metru, rozpětí křídel 79,75 metru a výšku 24,09 metru. Ne každé letiště je na přistání tohoto obra dostatečně technicky vybaveno. I letiště Praha muselo investovat 150 miliónů korun a přestavět příletovou stojánku.

Airbus A380 na lince Praha - Dubaj

Na pravidelné lety z Prahy jsme si museli počkat až do roku 2016, kdy společnost Emirates nasadila tento jedinečný stroj na linku Praha – Dubaj. O letenky na první let byl enormní zájem. Let tímto obrem je totiž překvapivě klidný a příjemný i pro ty z nás, kteří létaní zrovna nemilují. Super výkonné motory pracují velmi tiše a obrovský stroj dobře odolává i silnějším turbulencím. Čtyři super výkonné motory Rolls-Royce Trent 900 dokáží vyvinout rychlost až 945 km/h a dostat stroj do výšky 13 100 m. Maximální doletová vzdálenost je 15 200 km.

Airbus A380 - obr ve vzduchu již 10 let

První komerční let Airbusu A380 se uskutečnil 25.10.2007 na trase Singapur – Sidney pod vlajkou letecké společnosti Singapore Airlines. Unikátní stroj je překvapivě lehký díky vysokému obsahu uhlíkového vlákna v konstrukci. To je i hlavním důvodem nižší spotřeby paliva a menších dopadů na ekologii. V současné době létá po celém světě 216 strojů v barvách 13 leteckých společností. Společnost Airbus eviduje objednávky na dalších 100 letadel.

Airbus A380 na přistávací dráze

Airbus A380 na přistávací dráze

Rozmístění sedadel Airbusu A380

V ideálním případě se na palubu stroje vměstná až 853 sedadel. Po rozdělení do letových tříd se počet sníží na 544. Airbus A380 má dvě paluby. V horní části jsou obvykle umístěna sedadla první třídy a business třídy, dolní paluba náleží třídě ekonomické. Cestujícím z horní paluby je povolen přístup do dolní části letadla, naopak přístup z dolní paluby na horní je zakázán. Cestující jsou do své sekce roztřídění již před nástupem do letadla a tak probíhá usazení před vzletem překvapivě rychle.

Šťastlivci cestující první třídou se mohou těšit na plně polohovatelná sedadla, luxusní menu, sprchové lázně (každý cestující je může využívat 35 minut), moderní palubní salónek, toaletní stolek se zrcadlem přímo na sedadle, velký prostor pro nohy, WiFi připojení po celou dobu letu i posuvné dveře pro dosažení absolutního soukromí. Cestující v Business class mají zajištěn maximální komfort ruku v ruce s dokonalým technickým zázemím (WiFi připojení, napájecí zdroj pro notebook, sluchátka). Po příletu do cílové destinace mají cestující k dispozici limuzínu, která je přepraví zdarma kamkoliv v okruhu 40 m od letiště.

První třída v Airbusu A380

První třída v Airbusu A380 Andy Mitchell

I ekonomickou třídu má A380 výjimečnou. Sedadla jsou členěna do řad po deseti se dvěma uličkami. Místa u okna jsou tak mírně nedostatkovým zbožím. Místa situovaná do uličky budou vyhovovat dlouhonohým cestujícím. Sedadla u nouzových východů jsou obvykle blokována pro rodiče s malými dětmi. Svá místa si mohou cestující rezervovat předem (pro let Praha – Dubaj činí poplatek USD 25). Váhový limit zavazadla v ekonomické třídě je 30 kg na osobu.

Ekonomická třída Airbusu A380

Ekonomická třída Airbusu A380

Nezbývá než popřát Airbusu A380 vše nejlepší a do dalších deseti let mnoho tisíc mil bez turbulencí. Zkuste si naplánovat cestu na jeho palubě a možná dáte zapravdu tvrzení, že již cesta Airbusem A380 může být i cíl.

Štítek:

Líbí se vám tento článek?

Můžete ho snadno sdílet na sociálních sítích se svými přáteli.

Líbí se vám tento článek?

Můžete ho snadno sdílet na sociálních sítích se svými přáteli.

Baví vás psát o zajímavých místech světa?

Hledáme nové nadšené kolegy do týmu, kteří by psali pro tento blog.

Chci psát pro tento magazín