Kam jet na dovolenou? S výběrem Čechům radí nejčastěji rodina. Na vysněnou dovolenou pak šetří po celý rok, ukazuje průzkum
Sezóna exotiky je v plném proudu a zrovna tak prodeje first minute dovolených. Jak se Češi rozhodují o koupi dovolené a odkud čerpají inspiraci? Na to odpovídá nový marketingový průzkum cestovní agentury Invia, který mapuje chování českých cestovatelů. Data ukazují, že téměř polovina respondentů šetří na dovolenou v průběhu celého roku. Inspiraci hledají v okolí i na internetu, a více než polovina volí organizovaný zájezd. Ačkoliv se trojice nejoblíbenější zemí dlouhodobě nemění, do stejného místa se dotázaní podruhé vracet nechtějí.

Češi dlouhodobě vykazují vysoký zájem o zahraniční dovolené. Až 59 % lidí starších 20 let vyrazilo v posledních dvou letech alespoň jednou na pětidenní dovolenou do ciziny. Přestože menší část populace zatím vyčkává, 21 % si delší dovolenou nevzalo a každý pátý zůstal v tuzemsku, trend je jasný: čím dál více Čechů chce objevovat svět a dopřát si dovolenou bez starostí. Zahraniční pobyty svěřují profesionálům, zatímco domácí cesty si organizují sami.
„Data ukazují, že Češi jsou ochotní investovat do zahraniční dovolené, zejména pokud jim cestovka zajistí pohodlí a jistotu. U domácích cest ale preferují vlastní organizaci, protože ji považují za jednodušší a flexibilnější,“ vysvětluje Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.
Mladší generaci ovlivňují videa i influenceři
Na rostoucí ochotu investovat do zahraničních cest navazuje i způsob, jakým Češi inspiraci vyhledávají. Přátelé a rodina zůstávají nejčastějším impulzem (58 %), ale posilují i digitální zdroje. Polovina cestovatelů hledá inspiraci na webech cestovních kanceláří, každý čtvrtý na cestovatelských portálech a stejně tolik na sociálních sítích.
Výrazný posun je vidět u mladších lidí, kteří reagují na videoobsah a influencery. Více než polovina z nich sleduje cestovatelská videa, 48 % poslouchá podcasty a 33 % se inspiruje od influencerů.
„Digitální platformy dnes určují způsob, jakým lidé o dovolené přemýšlejí. Mladší generace si vybírá destinaci ještě dříve, než začne reálně plánovat. Inspirace se přesouvá do online světa a trend dlouhodobě posiluje,“ říká Jiřina Ekrt Jirušková.
Pobočky zůstávají klíčové pro starší generace
Online prostředí dominuje i samotnému plánování a nákupu dovolených. Kamenné pobočky zůstávají důležitým nástrojem zejména pro rodiny a seniory, kteří preferují osobní kontakt a jistotu. „Každý čtvrtý navštíví během plánování dovolené pobočku cestovní agentury nebo kanceláře s vidinou vyřešit vše během jedné schůzky. To se týká zejména rodin s dětmi a starší generace,“ uvádí Jirušková.
Samotné rozhodování mezi organizovanou a individuální dovolenou je stále více ovlivněno komfortem. Většina respondentů uvedla jako hlavní důvod pro výběr agentury nebo kanceláře úsporu času (67 %). Starší generace výrazně řeší jazykovou bariéru (36 %), zatímco rodiny hledají služby pro děti (27 %).
Roste také zájem o doplňkové služby – cestovní pojištění si přikupuje 37 % klientů přímo při objednávce, přičemž praxe ukazuje, že jde o zásadní faktor jistoty například při náhlých onemocněních.
Češi si potrpí na kvalitu
Průzkum potvrzuje, že 59 % cestovatelů očekává vysoký standard služeb a 48 % si na dovolenou šetří po celý rok. Více než polovina lidí (62 %) podniká jednu delší dovolenou ročně, každý čtvrtý si dopřeje dvě. „Dvě delší dovolené za rok plánují mladší a starší páry, které využívají období mimo sezonu, jako je červen nebo září. Zatímco rodiny s dětmi vyráží v průběhu hlavních letních prázdnin,“ upřesňuje Jirušková. Stále více cestovatelů volí čtyř– a pětihvězdičkové hotely, které zajišťují pohodlí, kvalitní služby i prémiový zážitek.
Stejné země, ale nová letoviska
„Češi nejvíce preferují týdenní dovolenou na 7 až 8 dní, ve většině případů se jedná o relaxaci u středozemního moře,“ doplňuje Jirušková. Až 70 % cestovatelů se každý rok snaží vybrat novou destinaci nebo alespoň jiné letovisko v rámci oblíbené země, aby jejich dovolená přinesla nový zážitek.
Vedle hlavních letních pobytů hrají roli také kratší výlety během roku. Cestovatelé je plánují s menším předstihem a rovnoměrně během celého roku. Nejaktivnější jsou mladé páry, které podniknou v průměru dvě krátké dovolené ročně.
Léto za rohem
S postupným prodejem first minute nabídek je nejvhodnější čas začít plánovat. Výběr je nyní nejširší – od slev a široké nabídky zájezdů až po dostupnost rodinných pokojů či prémiových hotelů. „Češi dnes vědí, jak moc pro ně dovolená znamená. Berou ji jako čas pro sebe, rodinu i načerpání energie. Vidíme, že lidé chtějí mít jistotu, kvalitní služby a možnost vybrat si přesně to, co jim sedí a zároveň nepřekročí rozpočet. A právě o tom bude i nadcházející sezóna,“ uzavírá Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.

Publikováno: 27.11.2025