Češi již ve velkém nakupují letní dovolené

Doba, kdy Češi kupovali letní dovolenou na poslední chvíli, je pryč. Hitem se naopak stávají zájezdy placené v předstihu. Cestovní kanceláře tak nyní zažívají vrchol sezony, lidé ve velkém nakupují letní dovolené.

Dovolené "na první chvíli" přitom do Česka přišly teprve loni. Lidé o ně měli zájem, a tak je letošní nabídka těchto zájezdů mnohem větší. "V porovnání se stejným obdobím loňského roku evidujeme třicetiprocentní nárůst zarezervovaných zájezdů," říká Dan Plovajko z cestovní kanceláře Fischer, která prodej zájezdů hluboko před termínem spustila dokonce v polovině října. Nyní už má dokonce některé zájezdy z více než poloviny vyprodané, ale kvůli konkurenci nechce mluvit konkrétně.

Obdobný vývoj zaznamenávají i další firmy. "Od zahájení prodeje v polovině prosince zájem meziročně vzrostl o desetinu," říká Tomáš Brejcha z Čedoku. "Za první dva lednové týdny nám vzrostl počet prodaných zájezdů proti loňsku víc než dvojnásobně, přesně o 144 procent," uvedl Michal Tůma ze společnosti Invia, která je největším on-line prodejcem dovolených.

Ve velkém se Češi vrhají na nákupy před termínem z pragmatických důvodů. "V tuto dobu je nabídka ještě nepřebraná. Češi už jsou sofistikovanější cestovatelé, jet kamkoliv k moři jako před pěti lety už jim nestačí," říká Tůma. "Roste poptávka po kvalitnější dovolené. Třeba pětihvězdičkový hotel v Bulharsku už nemusíte v létě sehnat," tvrdí Brejcha. Podobné to ale může být i s leteckými zájezdy do tří- a čtyřhvězdičkových hotelů v Bulharsku, Řecku a Španělsku.

V rychlejším prodeji pomáhá i internet. "Díky tomu si lidé mohou snadněji vybrat," potvrzuje Brejcha. Přímé prodeje po internetu jsou ale stále v řádu procent, protože většina lidí nechce nebo nemůže přes internet platit.

Změna zákaznického chování ovlivnila i letošní marketingové kampaně na slevy. Zatímco dříve je cestovní kanceláře směřovaly na last minutové zájezdy, teď lidé zažívají marketingovou masáž slev, aby si pořídili letní dovolenou co nejdřív.

Cestovní kanceláře letos dokonce začaly nabízet zájezdy až s padesátiprocentní slevou. Takovou úsporu slibují například Detour a I'M Travelling při koupi zájezdu do tříhvězdičkových hotelů v Tunisku, Turecku a Řecku. A to v případě, pokud si zákazník pořídí poukaz do 20. dubna a složí minimálně padesátiprocentní zálohu.

"Češi slyší na slevy, hodně jich čeká na last minute. S atraktivní nabídkou se to ale dá změnit a my díky tomu můžeme nakoupit hotelové kapacity ještě v období, kdy hoteliéři dávají slevy," vysvětluje Devrim Aknar z kanceláře Detour, která s kanceláří I'M Travelling patří jedné firmě.

Aknar připouští, že jde v první řadě o marketingový tah - za plnou cenu se tyto zájezdy nikdy prodávat nebudou. "Až skončíme s touto nabídkou, vyhlásíme nabídku na last minute zájezdy. Ta ale nebude tak výhodná, jako je nyní," tvrdí Aknar.

Konkurenční cestovní kanceláře nechává akce Detouru chladné. Zájezdy za "poloviční ceny" podle nich stojí tolik, jako u jiných firem dovolené se "standardní" slevou.

Čedok do konce ledna na vybraných zájezdech poskytuje až patnáctiprocentní slevu pro klienty, kteří už s ním vyjeli. Ostatní ušetří dvanáct procent. Loni Čedok za včasný nákup slevoval o dvě procenta méně. "Slevy jsme zvýšili, abychom ještě více zatraktivnili nákup zájezdů v tomto období. Dodavatelé služeb nám poskytují také slevy na služby, pokud je objednáme v předstihu. Tuto úsporu následně promítneme do slev za včasný nákup," vysvětluje obchodní politiku mluvčí Tomáš Brejcha. Obdobný systém mají i ostatní cestovní kanceláře, například Exim tour.

Některé kanceláře se navíc snaží přitáhnout klienty garancí nejnižší ceny, podobně jako to dělají prodejci jiného zboží: když jejich zákazníci zjistí, že konkurence má levnější zájezd, proplatí jim cenový rozdíl. Kromě Čedoku, který s touto strategií přišel jako první, ji využívá i Fischer, který navíc slibuje takovému klientovi proplatit jako bonus pět set korun.

Současné slevy na zájezdy nejsou ale jedinou zbraní, kterou si cestovky chtějí ulovit klienta. Běžnou praxí je dávat při prodeji v tomto období rodinám na vybrané zájezdy a do vybraných míst pobyt dítěte zdarma. Cestovní kancelář Fischer teď také k zájezdům "přibaluje" možnost půjčit si auto na tři dny o dovolené zdarma nebo změnit termín či místo pobytu týden před odjezdem, aniž by lidé museli platit storno poplatek. "Když jsme si dělali průzkum, co lidé chtějí, byla právě tato možnost jedna z nejčastěji uváděných," uvedl Plovajko.

autor: Olga Skalková

Hospodářské noviny

Publikováno: 18.01.2007