Mám asi štěstí na lidi

Mám asi štěstí na lidi

Začínali před pěti lety s padesáti tisíci korunami, ještě když studovali na vysoké škole. Dnes trojice bývalých studentů vlastní několik firem a plánuje i založení vysoké školy.

Jednoho z kolegů napadlo, že by mohli organizovat kurzy pro uchazeče o studium na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE). "Vrhli jsme se do toho, chodili s letáky po škole a firma začala celkem dobře fungovat," vzpomíná na své začátky Stavinoha.

Firmu rozjížděli s padesáti tisíci korunami a první dva roky pracovali úplně zadarmo, protože je živili rodiče. Díky tomu byli také schopni přežít bez většího kapitálu, který si museli odpracovat. "Já jsem si ještě stihl dodělat bakalářské studium, kluci už potom nestihli nic a ze školy jsme odešli. Nedalo se to stíhat a také jsme zjistili, že praxe je přece jenom zajímavější a dá nám toho více," vysvětluje Stavinoha. Společníci Adam Kužela, Bohumil Píše a Radek Stavinoha tak sice založili vzdělávací agenturu Tutor na pomoc studentům, ale sami školu nedokončili.

POMOHL CESTOVNÍ RUCH

Z malé firmy se skromným rozpočtem začala postupem času vznikat velká společnost, která má dnes roční obrat čtyřicet milionů korun. Již v roce 2001 držel Tutor prvenství mezi vzdělávacími agenturami v oblasti přípravy na přijímací zkoušky na vysoké školy v ČR, jejichž zaměření se již dávno netýkalo jen VŠE. "Pak jsme zjistili, že přes léto nemáme práci," podotýká Stavinoha. V roce 2002 proto vzniká vydavatelství Tutor s knižní edicí "přípravné zkoušky na vysoké školy". Ve stejném roce vznikl ještě internetový portál na prodej zájezdů Invia.cz, který se během tří let stal největším v Česku.

Invia.cz je zhruba stejně velká jako Tutor. Prodává služby za šest set milionů korun ročně a pracuje v ní okolo sto padesáti lidí, popisuje firmu Stavinoha. "Už jsem se na řízení tak velké společnosti necítil, a proto jsme nyní najali zkušeného manažera. Kluci řídili Tutor a nyní se všichni tři opět soustřeďujeme na vzdělávací agenturu," dodává.

Tutor má podle Stavinohy velký potenciál a jeho rozvoji by měla příští rok pomoci finanční injekce z plánovaného prodeje zmíněné Invie. Loni měl Tutor čtyřicetimilionový obrat a letos to bude kolem osmdesáti. "Každoroční dvojnásobek se snažíme stále opakovat. Hodláme z toho udělat velkou firmu," prohlašuje Stavinoha.

CHCEME VYSOKOU ŠKOLU

\"Chtěli bychom dokázat ještě spoustu věcí, expandovat do zahraničí, založit vysokou školu, personální agenturu a překladatelský servis," líčí plány Stavinoha. Pomoci v těchto záměrech má souběh dalších aktivit, které se doplňují - fungující jazyková škola, přípravky na vysoké školy, nakladatelství a firemní vzdělávání. "Všechno, co se týče vzdělávání, do sebe zapadá a značka Tutor je už poměrně silná," věří Stavinoha.

Celý fungující model by chtěla trojice podnikatelů přenést na Slovensko, kde by se měl Tutor ještě letos rychle rozvinout. Další rok se má objevit pravděpodobně v Maďarsku, představuje vize Stavinoha. \"Hodně nás zajímá projekt vysoké školy, na to se těším,\" zdůrazňuje.

A jak by měla vypadat vysoká škola? "Můžeme koupit buď stávající, což by bylo asi nejrozumnější, nebo založit novou. Opíráme se o stabilní základnu studentů, maturantů, kteří se u nás připravují na vysoké školy, studují jazyky a znají nás," vysvětluje.

VŠECHNO JDE, KDYŽ SE CHCE

"Zatím jsme byli úspěšní i proto, že jsme neměli strach a všechny peníze vraceli zpět na rozvoj firmy. Nebáli jsme se být velcí ani problémů se zaměstnanci," zdůrazňuje Stavinoha. Řada našich podnikatelů má podle něj lokální myšlení. "Když o nějakém projektu uvažujeme, tak se jej snažíme pojmout jako nejlepší a nejvýznamnější. Když jsme třeba začínali s jazykovou školou, tak jich v Praze byly dvě stovky. Za dva roky se nám podařilo vybudovat jazykovou školu, která má ambici být srovnatelná s těmi nejlepšími. Všechno se dá, když člověk doopravdy chce, to jsem si ověřil," popisuje své zkušenosti Stavinoha. Nedomnívá se přitom, že by on či jeho společníci měli nějaké speciální znalosti nebo schopnosti, spíše naopak. I věkový průměr v Tutoru a Invii je pouhých pětadvacet let. Úspěch podle Stavinohy částečně závisí na štěstí a na vložené energii. "Měli jsme štěstí na lidi, které jsme dokázali motivovat a dali jim šanci, i když jim chyběla praxe. Ředitelkou jazykové školy se třeba nedávno stala absolventka, která u nás pracovala dva roky. Začínala jako lektorka, ještě když studovala pedagogickou fakultu. Trošku jsme na lidech samozřejmě ušetřili. Šanci jsme ale dali všem a společně jsme se učili byznys," uzavírá Stavinoha.

RADEK STAVINOHA

Narodil se v roce 1979 v pražské v diplomatické rodině. Žil v Kanadě, Belgii a v Nizozemsku. Se dvěma studenty VŠE založil vzdělávací agenturu Tutor. "Potkali jsme se náhodou na chodbě a vzpomněli jsme si, že se známe z dětského tábora," vypráví Stavinoha. Školu už potom žádný z nich nedokončil. "Zjistili jsme, že praxe je přece jenom zajímavější a dá nám toho více," říká úspěšný podnikatel. Z malé firmy se skromným rozpočtem začala postupem času vznikat společnost, která má dnes roční obrat čtyřicet milionů korun. Stavinoha je rovněž spolumajitelem stejnojmenného vydavatelství a internetového portálu na prodej zájezdů Invia.cz. "Zatím se nám dařilo i proto, že jsme se nebáli a všechny peníze vraceli do rozvoje firem," zdůrazňuje. Ve volném čase rád poslouchá rockovou hudbu, chodí do kina, hraje squash a lyžuje.

Profit

Publikováno: 31.10.2005