Boom virtuálních cestovek končí

Internetové cestovní kanceláře prožívají rozmach. Jejich rychlý růst ale letos končí.

Téměř tři miliardy korun. Tak vysoko se může letos vyšplhat objem zájezdů prodaných přes internet. To by představovalo téměř deset procent všech prodaných zájezdů v Česku. Do roku 2009 se má až třetina dovolených prodat právě přes internet.

Alespoň takový je odhad Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), který si vytvořila na základě vlastního průzkumu mezi cestovními kancelářemi.

"Letos se prodá asi dvakrát více zájezdů přes internet než loni," řekl Ekonomu člen prezidia AČCKA Tomio Okamura.

DOBA RŮSTU KONČÍ. Samotné internetové cestovky už tak velkorysé v odhadech nejsou. Dva největší internetoví prodejci, společnosti Invia.cz a NetTravel, se shodují na odhadu letošního obratu webových prodejů kolem dvou miliard korun.

Doba magického růstu už je ale zřejmě u konce.

"Období největšího růstu máme určitě za sebou. V letech 2003 a 2004 trh on-line prodeje zájezdů rostl řádově o stovky procent ročně. Od letošního roku odhadujeme růst někde kolem 50 procent. Do budoucna se pravděpodobně ještě zpomalí a bude pouze kopírovat růst počtu uživatelů internetu," řekl Ekonomu marketingový manažer cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma.

Na dalším růstu internetových prodejů se tak budou spíše podílet klasické cestovní kanceláře prostřednictvím svých internetových stránek.

"Začínáme pociťovat nástup kamenných cestovních kanceláří. Velké firmy už mají vlastní on-line prodejní systémy, a tak pro nás představují výraznou konkurenci," potvrdil Ekonomu marketinkový ředitel internetové cestovní agentury NetTravel Petr Staněk.

Jinak se na kamenné kanceláře dívá Michal Tůma z Invia.cz. "Nevnímáme je jako konkurenci - nabízejí pouze vlastní zájezdy, a proto se to těžko porovnává. Vlastní on-line prodej cestovních kanceláří by se dal přirovnat ke specializovanému obchodu jedné značky. My jsme obchodní dům, kde si porovnáváte různé značky podle kvality, ceny a nabízených služeb."

Jednou z kamenných cestovek, která se tlačí na web, je Čedok, který má pro prodej zájezdů přes internet vytvořený celý tým. Zájemci o internetovou dovolenou se totiž ještě nechtějí smířit s "chladným" objednáním dovolené přes web a vyžadují občas alespoň telefonický kontakt s prodejcem.

"Zájem o internetový prodej roste, ale nedokážu si představit, že bychom časem prodávali třeba dvě třetiny dovolených jen přes internet. Klienti si přece jen rádi chodí zájezdy vybírat osobně," říká ředitel marketinku Čedoku Tomáš Brejcha.

ROZDÍL MEZI NÁKUPEM na internetu a v kamenné pobočce je právě především v osobním kontaktu. Zatímco na pobočce cestovní kanceláře se zájemce o zájezd může probírat stohy katalogů za pozornosti cestovních agentů, na internetu mu nikdo okamžitou odpověď neposkytne. Na druhou stranu internet nabízí mnohem širší pole působnosti. Zájezdů je zde na jednom místě mnohem víc, než kolik nabízí jedna cestovní kancelář.

Širokou nabídku mají na svědomí internetové cestovní agentury, které fungují jako provizní prodejci zájezdů cestovních kanceláří. Na jednom místě nabízejí stovky až tisíce zájezdů od různých agentur, zpravidla za stejné ceny, za jaké zájezd prodává původní cestovní kancelář. Jejich příjmem je pak výhradně provize z prodaného zájezdu, která se pohybuje kolem sedmi až osmi procent.

Na českém internetu jsou tři silní hráči - Invia.cz, NetTravel a Zájezdy.cz. Jednička na trhu Invia.cz má dvojnásobný obrat v porovnání s dvojkou NetTravel (605 milionů versus necelých 300 milionů). K tomu je pak třeba připočítat ještě desítky drobných firmiček.

Jen pro představu šíře nabídky: ve virtuálním katalogu Invia.cz je kolem 17 tisíc zájezdů, což představuje asi osm tisíc hotelů, počet různých termínů jde do statisíců, celkem přes Invii nabízí své zájezdy 252 cestovních kanceláří.

Dvojka NetTravel spolupracuje se stovkou cestovních kanceláří. Větší množství prý ani není jejich ambicí. "Nebereme všechny, jen ty kvalitní," vysvětluje Petr Staněk.

VÝBĚR VHODNÉHO ZÁJEZDU ze stránek specializovaných firem je otázkou několika kliknutí myší. Stačí jen vědět čas dovolené a případnou cenu. O výběr se už postará samotná internetová aplikace.

Internetové cestovní agentury sázejí na to, že zájezd se stává obyčejnou komoditou. Umožňují proto klientům, aby při pořízení zájezdů prakticky vůbec neopustili křeslo před počítačem. Výběr zájezdu totiž proběhne přes internet, podobně tak může proběhnout i platba. Nezbytný podpis na cestovní smlouvě vyřeší fax. Elektronický podpis zatím ještě v cestovním ruchu příliš nefunguje. Zákazník tak může mít koupený zájezd za několik minut od rozhodnutí o datu odjezdu. Nemusí tomu tak ale být vždy, internetový prodej mohou totiž doprovázet komplikace (viz box On-line není hned).

Aby člověk nemusel vstát od stolu, napomáhá Invia.cz klientům i tím, že má přímo na svém webu vlastní recenze asi čtyř tisíc hotelů z jejich nabídky. Recenze vznikají z dotazníků, které cestovka rozesílá klientům.

Podle internetových cestovek není mezi lidmi, nakupujícími zájezdy na internetu, žádný výrazný sjednocující prvek. Nedá se říci, že by on-line nakupovali výhradně mladí lidé nebo že by se prodávaly zájezdy v určité cenové relaci. Nákupy přes web dokonce nejsou ani výhradní doménou klientů v produktivním věku. Například u Čedoku si přes internet koupil poznávací zájezd od Latinské Ameriky pán starší osmdesáti let.

"Přes internet se jen příliš neprodávají dražší zájezdy nad 50 tisíc korun, zde většina klientů stále upřednostňuje klasickou kancelář," říká Tomio Okamura.

BYZNYS INTERNETOVÝCH CESTOVEK od začátku srpna ovlivňuje novela živnostenského zákona. Ta mimo jiné internetovým agenturám, které se živí předprodejem zájezdů, nařizuje zveřejňovat u jednotlivých dovolených jméno cestovní kanceláře, jež zájezd pořádá. To internetové firmy doposud nemusely. Část firem se proto obává, že jim nařízení ubere část klientely, která si prý na jejich webu vybere nejvhodnější zájezd a půjde si ho pak koupit do příslušné cestovní kanceláře. Doposud to nešlo, protože dovolenkáři se jméno skutečné cestovky dozvěděli až při podpisu cestovní smlouvy.

Tomio Okamura z AČCKA se domnívá, že novela zákona bude mít větší dopad na internetové firmy hlavně při objednávkách klientů z velkých měst.

"V menších městech a na venkově je minimální výběr klasických kanceláří, klienti tak stejně nemají kam jít," tvrdí Okamura.

Ne všichni ale mají z nového zákona strach. Například web Cestujeme.cz jména cestovek u všech zájezdů uvádí již dlouho. Nemá totiž provizní příjem z prodaných zájezdů.

"Za zveřejnění zájezdu na našich stránkách účtujeme cestovkám paušální ceny. Klienti, kteří si u nás zájezdy vyberou, jdou pak nakupovat rovnou do příslušné kanceláře," vysvětlila Ekonomu rozdílný způsob prodeje Zuzana Máleková z Cestujeme.cz.

Ani velcí prodejci Invia.cz a NetTravel se novely nebojí. Počítají sice s tím, že část klientů sice opravdu půjde nakoupit do kamenné kanceláře, ale nebude jich tolik.

"Proč by to dělali, když cena zájezdu je u nás i u cestovky stejná? Při koupi přes nás navíc ušetří spoustu času," říká Michal Tůma z Invia.cz.

Vyloženě internetoví prodejci se odlivu zákazníků hodlají bránit také otevíráním standardních kamenných prodejen. To by jim mělo přivést i zákazníky, kteří si u nich koupí i drahé zájezdy.

On-line není hned


Ekonom vyzkoušel pohotovost internetových cestovních agentur. Oslovil elektronicky prvních dvanáct cestovek, které našel vyhledávač Google po zadání spojení "internetová cestovní kancelář".

V pondělí 24. července v jedenáct hodin dopoledne jsme rozeslali všem vybraným cestovkám mail se žádostí o pomoc při výběru dovolené. Chtěli jsme dvoutýdenní zájezd v první polovině srpna ke Středozemnímu moři pro dva v maximální ceně 30 tisíc korun, se sportovním vyžitím. A čekali jsme, jak rychle internetové kanceláře na mail zareagují a co nám nabídnou. Zároveň jsme položili otázku, jaký je rozdíl mezi klasickou a internetovou cestovkou.

První odpověď přišla za třináct minut z Last.cz. Stručný e-mail nás odkázal na stránky cestovní agentury, kde jsou prý zájezdy na výběr. Za dvacet minut přišel mail ze Zájezdy.cz s přesným odkazem na www stránku s výběrem pro nás vhodných dovolených. Po dvou hodinách došel e-mail z CK Pechanová s upřesňujícími otázkami na naše požadavky. Do konce dne dorazily ještě tři maily, den po odeslání poptávky dorazila ještě jedna nabídka. Většinou vesměs odkazovaly na své www stránky.

Celkem na náš dotaz odpovědělo z dvanácti oslovených pouhých sedm firem. Pro internetové společnosti takový výsledek není dobrou vizitkou.

Autor/ři: Radan Dolejš

Ekonom.iHNed.cz

Publikováno: 03.08.2006