Na internetu se nejvíce prodávají zájezdy do Řecka a Tuniska

Na internetu byl v první polovině letní sezony největší zájem o zájezdy do Řecka. Dovolenou v této středomořské zemi si koupila téměř čtvrtina lidí, kteří objednávali zájezd přes síť. Vyplývá to ze statistik největších internetových prodejců dovolených, společností Invia.cz a NetTravel.cz.

Na druhém místě je Tunisko, které se u NetTravel na Řecko dotáhlo a u Invia.cz si drží 15procentní podíl. Další místa na žebříčku oblíbenosti okupují Turecko, Egypt, Chorvatsko, Bulharsko a Itálie, ačkoliv se jejich umístění u obou firem mírně liší. U NetTravel je na třetím místě Turecko s 11 procenty; Invia eviduje na třetí pozici se stejným podílem Chorvatsko.

Právě u Turecka hlásí NetTravel nejvyšší nárůst zájmu, neboť země u Bosporu svůj podíl meziročně zdvojnásobila. "Dvojnásobný nárůst sledujeme i u Slovenska, i když stále jde o malý jednoprocentní podíl," doplnila manažerka prodeje NetTravel Barbora Bártová.

Naopak zájem o Chorvatsko stagnuje. "Jak roste ekonomická síla Čechů, roste i zájem o dražší dovolené a Chorvatsko tím ztrácí na oblibě," řekl marketingový ředitel Invia.cz Michal Tůma. Svou roli údajně hraje i geografická blízkost a snadné dorozumění, takže mnoho lidí se nebojí navštívit Chorvatsko individuálně bez pomoci cestovní kanceláře.

Většinu zájezdů kupují lidé na internetu tzv. na poslední chvíli. Ve srovnání s loňskem se však podíl prodejů v nabídce last minute snížil podle NetTravel o čtyři procentní body z rovných dvou třetin na 62 procent. To je podle zástupců firmy dáno přesunem poptávky k prvotním prodejům, tzv. first minute, kdy je mnohem širší výběr dovolených. Dalším letošním trendem je rostoucí podíl leteckých zájezdů.

Prodej zájezdů přes internet každým rokem roste. Loni Češi koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 milionu prodaných zájezdů; tržby za internetové prodeje byly zhruba dvě miliardy korun. Podle odborníků se podíl internetových prodejů letos zvýší na 23 procent a tržby přesáhnou tři miliardy korun.

Největší díl tržeb si drží internetové cestovní agentury, které nabízejí služby až několika stovek cestovních kanceláří na jednom místě. Ve virtuálních agenturách lidé loni utratili asi 1,7 miliardy korun, z toho přes 82 procent připadá na tři největší hráče na trhu, firmy Invia.cz, Zájezdy.cz a NetTravel.cz. Zbytek si mezi sebe dělí menší agentury a prodeje cestovních kanceláří na svých vlastních webech.

ČTK

Publikováno: 31.07.2007