Invia chce skončit s matoucími cenami

Na internetové aplikaci Invie se znázorňuje základní cena zájezdu plus součet všech dalších příplatků.

Cestovní kanceláře začínají přehodnocovat svou politiku zveřejňování matoucích cen zájezdů. Ty jsou totiž inzerovány bez letištních a dalších příplatků, které ve finále zvyšují celkovou cenu o tisíce korun. Největší internetový prodejce Invia už spustil nový web, ze kterého je na první pohled definitivní cena jasnější.

"Klient se dozví hned, kolik ho bude zájezd stát," říká Michal Tůma, obchodní ředitel firmy Invia. Na internetové aplikaci Invie se znázorňuje základní cena zájezdu plus součet všech dalších příplatků. Dá se na něm také na jedno kliknutí zjistit, jaký zájezd je nejlevnější - nabídky se řadí už podle celkového součtu těchto dvou položek, od nejnižší po nejvyšší.

Tak jednoduchý způsob výběru rozhodující tuzemské kanceláře zatím neumožňují. Jejich systém je založený na dopočítávání různých příplatků k základní ceně zájezdu.V Česku razí tuto strategii jen menší společnosti.

Jednu cenu chce i stát

Novou kalkulaci cen zavedla Invia bez dohody s velkými cestovkami, kterým zájezdy prodává. "Chtěli jsme ukázat, že to jde. Klienti stejně nakonec zjistí, že zájezd stojí víc, akorát je současný systém zdržuje. Časem k tomu dospějí všichni, protože trh se mění a klienti si to přejí," uvádí Tůma z Invie, která vloni prodala zájezdy zhruba 87 tisícům lidí za 1,03 miliardy korun a má tak skoro 10 procent na tomto trhu.

K uvádění plných cen tlačí cestovky také stát, který připravuje zákon proti trikům s inzerováním neúplných cen zájezdů. "Pracujeme na komplexní změně zákona, ve kterém po cestovních kancelářích chceme, aby uváděly plné ceny. Plánujeme, že začne platit od ledna příštího roku. Cestovní kanceláře v polovině zemí EU však plné ceny zájezdů uvádějí a žádný zákon k tomu nepotřebují," upozorňuje náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Trh se začíná měnit

Kvůli obavám, že bude proti konkurenci v nevýhodě, však Invia zatím zůstává na půli cesty. "Když bychom teď začali jen s jednou cenou, mohli by si lidé myslet, že k ní budou platit ještě příplatky. Můžeme to ale spustit hned, technicky jsme připraveni," říká Tůma.

Na zrušení cenové džungle už trh pracuje, i když nikdo nechce říkat podrobnosti. "Jde nám o větší přehlednost cen. Čekáme teď na návrhy našich IT pracovníků. Už během sezony se může stát, že začneme kalkulovat zájezdy i s příplatky za letenky," říká i Jan Koláčný, obchodní ředitel největší tuzemské kanceláře Exim tours.

"Teď je praxe pro klienty méně komfortní. Zvažujeme různé varianty, aby si lidé mohli na webu vyhledat zájezd, včetně všech poplatků," řekl Roman Fisek, šéf firmy Firo Tour. Čedok a Fischer shodně uvedly, že změny teď nepřipravují, ale sledují vývoj na trhu.

autor: Olga Skalkova

iHNed.cz

Publikováno: 01.04.2008