V předstihu pořizují Češi dovolené na více dní, oproti last minutům nelpí na komfortu

Praha, 29. února 2016

Nákupní chování českých turistů při pořizování zájezdů v režimu first minute je odlišné oproti nákupu last minutů. Při výběru dovolené na poslední chvíli lidé vyhledávají výhradně atraktivní nabídky, které zahrnují komfortní služby. V případě prodeje first minute zájezdů však cestovní agentura Invia registruje nižší podíl poptávky po leteckých pobytech i po all inclusive stravě. U first minutů pak narůstá zájem o pobyty delší než jeden týden.

Autorem komentáře je Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším on-line prodejcem zájezdů na českém trhu.

Dovolenou ve velkém časovém předstihu si typicky pořizují rodiny s dětmi nebo větší skupiny turistů. Ti jsou nuceni své dovolené plánovat více předem a sjednotit volné termíny všech účastníků. Navíc ubytovací kapacity pro větší počet osob jsou v případě last minutů velmi omezené a u některých destinací dokonce zcela nedostupné. Turisté, kteří mají jasnou představu o své letní dovolené a preferují určitou lokalitu nebo konkrétní hotel, si raději rezervují svůj pobyt půl roku předem. Rodiny pak u first minutů oceňují bonusy v podobě slev pro děti.

Oproti tomu last minute zájezdy vyhledávají především páry, které termín dovolené neplánují dlouho dopředu a nemají na pobyt konkrétní nároky. Zájezd volí dle aktuální cenově výhodné nabídky. Tyto odlišnosti se projevují i v rozdílném nákupním chování. Potvrzuje to srovnání statistik cestovní agentury Invia u prodeje first minute pobytů na léto 2016 a last minute zájezdů z léta 2015.

O delší dovolené je zájem především u first minutů

Češi si nejčastěji pro svůj letní pobyt vyhrazují 5 pracovních dnů. V případě first minutů však významně roste podíl dovolených delších než týden. Zatímco u zájezdů pořízených v předstihu tvoří dovolené na více než 10 dní 43% podíl, v případě last minute pobytů je to pouze 28 %. Právě delší než týdenní zájezdy vyhledávají zejména rodiny s dětmi. Díky včasnému plánovaní si jsou turisté schopni vyhradit delší termín a zajistit si volno v práci.

Letadlo a all inclusive jsou více poptávané u last minutů

V rámci organizovaných letních zájezdů je tradičně největší zájem o all inclusive pobyty s leteckou dopravou. Přestože toto pravidlo platí jak u zájezdů zakoupených v předstihu, tak i u těch na poslední chvíli, lze pozorovat významné rozdíly v preferencích. All inclusive stravu volí 48 % turistů, kteří si koupili first minute zájezd. U last minute pobytů však tento podíl narůstá o osm procentních bodů na 56 %. Naopak pobyty pouze se snídaní nebo zcela beze stravy tvoří u first minutů podíl 24 % a u last minutů jen 19,5 %.

Rozdíly panují i u dopravy. Zatímco u pobytů zakoupených na poslední chvíli zaujímá poptávka po cestě letadlem tři čtvrtiny z prodejů, v případě first minutů tvoří 67% podíl. Naopak zájem o zájezdy s vlastní dopravou nebo dopravou autobusem narůstá. Právě pobyty u moře v apartmánech bez zajištěné stravy a s vlastní dopravou jsou oblíbené mezi rodinami s malými dětmi a u větších skupin cestovatelů. Ti preferují cenově dostupné zájezdy a netrvají na vysokém komfortu služeb.

Prodej dovolených podle počtu dní u cestovní agentury Invia

Počet dní Podíl na prodeji FM léto 2016 Podíl na prodeji LM léto 2015
do 5 dní 5 % 6 %
6 až 9 dní 52 % 66 %
10 až 13 dní 36 % 26 %
14 dní a více 7 % 2 %

 

Prodej dovolených podle typu stravy u cestovní agentury Invia

Typ stravy Podíl na prodeji FM léto 2016 Podíl na prodeji LM léto 2015
All inclusive 48 % 56 %
Polopenze 26 % 23,5 %
Bez stravy 16 % 13 %
Snídaně 8 % 6,5 %
Plná penze 1,6 % 1 %

 

Prodej dovolených podle typu dopravy u cestovní agentury Invia

Typ dopravy Podíl na prodeji FM léto 2016 Podíl na prodeji LM léto 2015
Letecky 67 % 75 %
Vlastní 20 % 16 %
Autobus 13 % 9 %

Publikováno: 29.02.2016