Indie Indie

  • Možnosti cestování a dopravy

    Vnitrostátní doprava v Indii rozhodně nepatří zrovna mezi nejrychlejší a nejpohodlnější, nicméně je velice levná, funguje téměř všude a spektrum běžně užívaných a dostupných druhů a prostředků je dostatečně široké.

    Zapomenout nelze ani na fakt, že budete mít možnost, svést se prostředky dokonce téměř legendárními a mezi dopravními fanoušky velmi ceněnými.

    Letecká doprava

    Letecká doprava sice nevychází cenově tak příznivě jako doprava železniční nebo autobusová, je ale mnohem rychlejší. Zpoždění letů je sice jevem poměrně častým, ale i tak ušetří letecká doprava turistům spoustu času. Státní letecká společnost existuje v Indii pouze jedna – Indian Airlines. Vnitrostátních spojů vypravuje téměř 150 a mezi největšími indickými městy zajišťuje dokonce kyvadlové spojení. Nejvýznamnější soukromou leteckou společností je Jet Airways. Obě společnosti nabízejí poměrně širokou škálu slev – pro děti, mladistvé, studenty, důchodce a věrné zákazníky.

    Železniční doprava

    Indická železnice je druhou nejdelší železniční tratí na světě, dosahuje délky 60 000 km. Zaměstnává více než 1, 6 milionů lidí a každý den přepraví více než 12 milionů cestujících. Stinnou stránkou proslulé indické železniční dopravy je bohužel nehodovost, proto se zařazuje mezi nejméně bezpečné železnice na světě. Každý rok si nehody na indických železnicích vyžádají několik stovek lidských životů. Přesto je železniční doprava v Indii výrazně bezpečnější než autobusová.

    Systém železniční dopravy působí sice poněkud chaoticky, funguje ale velmi dobře, ikdyž často s poměrně velkými zpožděními. Po celé zemi jezdí různé druhy vlaků, rychlíky jsou samozřejmě o něco dražší než klasické osobní vlaky. Vždy se vyplatí koupit si místenku, pokud tak neučiníte, dbejte alespoň na správný typ běžné jízdenky – v opačném případě hrozí vysoká pokuta. Počet moderních klimatizovaných vlaků se v poslední době rychle zvyšuje. Jsou výrazně rychlejší než ostatní vlaky, ale také výrazně dražší, což kompenzuje skutečnost, že v ceně jízdenky bývá zahrnuto i drobné občerstvení. Do horských středisek jezdí nostalgicky roztomilé lokálky a setkat se můžete stále ještě i s parními lokomotivami, což milovníky dopravních strojů jistě nadchne.

    Indická železniční síť pracuje na principu 7 tříd, v praxi však fungují pouze 4 z nich: klimatizovaná lůžková kupé, první třída, lůžková druhá třída a druhá třída bez místenek. Lůžkoviny je třeba rezervovat již při nákupu jízdenky nebo při nástupu do vlaku. Nejčastěji však cestovatelé volí druhou třídu bez místenek. Cestování v této kategorii je až neskutečně levné, vlaky ale bývají značně hlučné a téměř vždy plně obsazené, hodí se proto jen pro cestování na kratší úseky, na delší cestování je lepší zvolit pohodlnější třídu. Jízdní řády státních železnic běžně seženete u stánků s novinami a u informačních přepážek. Odjezdy vlaků i s příslušnými ceníky lze najít také na internetu. Cena jízdenky závisí na délce trati v kilometrech. Chystáte – li se využívat v Indii železniční dopravu více a častěji, uvažujte o pořízení Indrail Passu – jízdenky, která umožňuje neomezené cestování po Indii po dobu až 90 dní. Rezervační systém je na většině železničních stanic automatizovaný, místenkové pokladny jsou často umístěny v samostatných nádražních budovách. Ve větších indických městech bývají i speciální turistické pokladny obsluhované anglicky mluvícím personálem. U všech pokladem se obvykle setkáte s dlouhými frontami a bude po vás požadováno potvrzení, že jste rupie nabyli legálním způsobem. Noční vlaky mívají oddělení vyhrazená pouze pro dámy. Některá nádraží mají vybudované i ženské čekárny.

    Autobusová doprava

    Železniční doprava je v Indii sice oblíbenějším způsobem přepravy, na všechna místa se ale vlakem nedostanete. Na většině tras jsou také autobusové spoje vypravovány v kratších časových intervalech než spoje vlakové. Autobusy státních společností bývají většinou přeplněné a jako příklad pohodlného cestování je lze uvést jen stěží, mnohem lepší situace je na linkách soukromých. Ty nejkvalitnější ale provozují dopravu pouze na významných trasách mezi velkými městy. Moderní autobusy bývají vybavené zavazadlovým prostorem, u těch ostatních je možné, že budete řidičem vyzváni k naložení zavazadel na střechu autobusu. Při kupování jízdenek vás tak dlouhá čekací doba jako u jízdenek vlakových nečeká. Frontu, určenou pouze dámám, však najdete na autobusových nádražích také. Ve většině autobusů je možné, zaplatit jízdenku až při nástupu, potom ale počítejte s tím, že pravděpodobně neseženete volné místo k sezení.

    Lodní doprava

    Pravidelných lodních linek je v Indii zavedeno jen několik. Spíše než k praktické dopravě se lodě využívají k turisticky atraktivním vyhlídkovým plavbám.

    Automobilová doprava

    Vzhledem k velmi nízkým cenám taxislužby si v Indii jen málo turistů pronajímá automobil. Jestliže přece jen k tomuto poměrně nezvyklému kroku přikročí, k pronájmu automobilu patří obvykle i řidič. Za účelem pronájmu automobilu navštivte buď přímo autopůjčovnu nebo turistickou kancelář. Pokud se rozhodnete přece jen spoléhat na své vlastní řidičské schopnosti, čeká na vás velká řidičská zkušenost, která se příliš nedoporučuje začínajícím řidičům. Indický styl řízení je velmi chaotický a nerespektuje téměř žádná pravidla kromě jízdy vlevo. Řidiči jsou neukáznění a k sobě navzájem dosti neohleduplní, řízení proto vyžaduje velkou trpělivost a zvýšenou pozornost. Řidiče nenadchne ani stav vozovek, ty mají v Indii k udržovaným silnicím skutečně hodně daleko. Velkým náporem na řidičské schopnosti je také velmi častá přítomnost různých zvířat na vozovce.

    K řízení v Indii je vyžadován mezinárodní řidičský průkaz a doklad o pojištění vozidla. Používání bezpečnostních pásů žádné povinnosti nepodléhá, vzhledem k nepříliš bezpečné situaci v indické dopravě se ale rozhodně doporučuje. Benzín je poměrně levný, horší je to s nepříliš kvalitními opravnami vozidel a náhradními díly. Pokud jde o automobilovou dopravu, jednoznačně pro turisty platí pravidlo, že pokud to není nezbytně nutné, neměli by se na vlastní pěst na indické komunikace raději vydávat, nebezpečí nehody se ještě více zvyšuje při jízdě v noci.

    Ostatní druhy dopravy

    Ve větších městech obvykle najdete půjčovny motocyklů, samotné stroje ale většinou nevykazují příliš dobrý technický stav. Pokud plánujete delší pobyt, vyplatí se spíše si motorku koupit. V tomto případě je ale rozhodně dobré, dostatečně se vyznat v technických parametrech motocyklů a při koupi se neunáhlit. Jestliže se nechcete pouštět do papírování a větších finančních investic, zvolte jako dopravní prostředek jízdní kolo. Získáte tak naprostou nezávislost a možnost, poznat v Indii i ta nejzapadlejší zákoutí. Koupit kolo přímo v Indii není vůbec žádný problém a v mnoha indických městech existují rovněž půjčovny kol. Problém nebývá ani se sháněním náhradních dílů.

    doba letu cca 10 hodin