Maďarsko - Mosty v Budapešti
Hlavním městem Maďarska protéká jedna z největších evropských řek Dunaj. Její oba břehy spojuje několik mostů, ale pouze 4 z nich leží v srdci budapešťského evropského dědictví UNESCO: Řetězový most, Markétin most, Most Svobody a Alžbětin most. Každý den po nich projdou tisíce turistů a málokdo si uvědomuje, že se i díky těmto stavitelským dílům spojily dvě samostatná města Buda a Pešť v dnešní maďarskou metropoli.
Budapešť dlouho čekala na první pevný most. Stal se jím Řetězový most dokončený v roce 1848. Iniciátorem stavby byl politik István Széchényi, jehož socha stojí před maďarskou Akademií věd. Za použití mostu se vybíralo mýtné, které neminulo ani šlechtice a příslušníky modré krve. Ti zpočátku takovou urážku odmítali a místo přímé cesty volili dlouhou okliku. Dílo anglického architekta Adama Clarka sloužilo bez opravy až do roku 1914. Za druhé světové války byl most silně poškozen. Na jeho opravu nezbývaly finance a znovuotevření mostu proběhlo k jeho stoletému výročí v roce 1949. Řetězový most je opředený několika legendami. Dle první z nich je stejně dlouhý jako tunel, který na něj navazuje, aby se do něj v případě nebezpečí mohl skrýt. Druhá praví, že lvi na úpatí mostu jsou perfektní a nic jim nechybí. Pokud člověk objeví vadu a nahlas ji vysloví, lvi skočí do Dunaje.
Druhý pevný most překlenující řeku Dunaj se jmenuje Markétin most. Jako jediný má tvar písmene V a kromě spojení Budy a Pešti vás zavede i na Markétin ostrov uprostřed Dunaje. Výstavba mostu začala 20 let po inauguraci Řetězového mostu. O projekt se zajímalo mnoho architektů ze zahraničních zemí. V tvrdé konkurenci nakonec zvítězil Francouz Ernest Gouin a přinesl svým dílem nádech pařížského stylu do maďarské metropole. Most dnes slouží tramvajím, automobilové dopravě, autobusům MHD, cyklistům i chodcům. O víkendech je maximálně vytížený, jelikož se mnoho domácích i zahraničních návštěvníků vydává na procházky na Markétin ostrov. Ten, obydlený už ve 12. století, skrývá historické památky, malou ZOO, lázně s léčivými prameny, několik sportovišť, rozlehlý park, letní kino či krásnou japonskou zahradu.
Most Svobody překlenul řeku Dunaj jako třetí v pořadí. Byl zbudován k příležitosti světové výstavy v roce 1896. Jedná se o nejkratší most v Budapešti, ale pod jeho pilíři dosahuje řeka největší hloubky. Starousedlíci často nazývají tento most původním jménem most Františka Josefa, neboť sám císař stavbu slavnostně inauguroval. Na vrcholku pilířů si můžete všimnout sochy ptáka turula, slavného zvířete z maďarské mytologie. Most Svobody byl vyhozen do povětří ustupujícími vojáky německé armády v roce 1945. Oproti ostatním mostům poškození nebylo velkého rozsahu, proto byl jako první opraven a jako první po osvobození spojil obě části města. Z tohoto důvodu byl přejmenován na most Svobody.
Výčet mostů spadajících do dědictví UNESCO uzavírá starý Alžbětin most otevřený v roce 1903. Až do roku 1926 držel prvenství největšího zavěšeného mostu světa. V roce 1914 vyjela na most první tramvaj, ale už v lednu roku 1945 padl za oběť druhé světové válce. Na jeho místě dnes stojí nový Alžbětin most.
Maďarsko je evropská metropole na Dunaji, poznejte ji s Invia.cz >>
Publikováno: 06.12.2013